Søn til afdød lejer: Stop gravrøverne i den almene sektor

Et forum for det Danske folk - Hvis du vil VIDE mere

Moderator: The Forum Group

Post Reply
PaCmAn

Post by PaCmAn »

https://www.a4nu.dk/artikel/stop-gravro ... ene-sektor

LIGPLYNDRING HAR I ÅREVIS været en gængs forretningsmodel i den almene sektor. Her skovler boligforeninger op til tre måneders ekstra husleje ind hos deres afdøde beboere. Kun Folketinget kan sætte en stopper for vor tids gravrøvere.

LÆS OGSÅ: Analyse: Flere ledige under corona kan give flere ghettoer

Vores mor, mormor, farmor og oldemor gik bort den 30. april i år. Æret være hendes minde. Nu her godt et par måneder efter bisættelsen, modtog jeg som bobestyrer afregning fra Randers Bolig, der administrerer den lejlighed, min mor boede i fra 1976 og frem til sin død. Min søsters og mit barndomshjem gennem 45 år.

Det er nedslående, at den her form for moderne ligplyndring er så velintegreret i boligforeningernes dagligdag
Flemming Jeberg, søn til afdød og selv beboer i almen bolig

Fakturaen fra boligforeningen til boet efter vores mor lød på tre måneders fuld husleje i maj, juni og juli plus tre måneders aconto varme samt tre måneders tv-pakke. Det var chokerende at modtage den regning, for vores mor døde jo i april. Hvordan kan hun så blive afkrævet for husleje, aconto varme og sågar tv-abonnement i hele tre måneder i træk efter sin død? Der må være tale om en fejl, tænkte jeg og kontaktede boligforeningen for at høre, hvad der var gået galt. Der var ikke gået noget galt. Hvert et krav i regningen mente boligforeningen at være i sin gode ret til at opkræve.

Krav til pårørende i hele landet

Boligforeningen Randers Bolig har efter en artikel om emnet i Randers Amtsavis droppet deres krav om betaling af tre måneders tv-pakke. Det manglede bare. Men tilbage står boet efter vores mor stadig med en uacceptabel regning på tre måneders husleje plus aconto varme.

LÆS OGSÅ: Skærper krav til lejere: Ingen adgang uden job og månedsløn på 20.000 kroner

Min søster og jeg er ikke de eneste pårørende til en afdød, der får en gemen behandling i den almene sektor. Der bor en million mennesker i almene boliger i Danmark, og pårørende til afdøde beboere over det ganske land bliver udsat for skamløse økonomiske krav. Faktisk er det jo også vores afdøde mor, der får en elendig behandling. Hun er her ikke til at forsvare sig selv, og vi som pårørende er i sorg over tabet af vores kære. Det er skærpende omstændigheder i forhold til boligselskabernes usle måde at drive forretning på over for en død beboer og dennes pårørende.

Ligplyndring er business as usual

Min mors sag er en business as usual case, når en beboer i en af den almene sektors mere end 570.000 boliger går bort. I årevis har boligforeningerne helt lovligt kørt deres uetiske forretning – uden at nogen har løftet et bryn. Det er nedslående, at den her form for moderne ligplyndring er så velintegreret i boligforeningernes dagligdag, at de ansatte er blinde over for det umoralske i deres handlemåde. Ingen direktør i den almene sektor ser sig selv som gravrøver, men som pårørende til en afdød beboer kan jeg ikke finde en mere sigende betegnelse.

En boligforening bør ikke kunne slå mønt på døde beboere, men må finde sin indtjening på en anden måde
Flemming Jeberg, søn til afdød og selv beboer i almen bolig

Formålet med en almennyttig boligforening er at opføre lejeboliger og administrere udlejningen på den billigst mulige måde for lejerne. Derfor er boligforeningernes forretningsmodel ved dødsfald absurd. En boligforening bør ikke kunne slå mønt på døde beboere, men må finde sin indtjening på en anden måde. Ligesom andre virksomheder, når de mister en kunde, der går bort.

Tænk at den almene sektor vil være det her bekendt. Det er på tide, at Folketinget stopper vor tids gravrøvere ved lov.
Om skribenten

Flemming Jeberg har været medlem af boligforeninger i over 40 år og bor selv i en almen bolig.

---
IMPORTANT: The pacsteam.pt.vu and pacman.pt.vu backup link will expiire - use the main link from now on
A SUN CULT + WORLD DOMINATION = "THE NEW WORLD ORDER"
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free." -Goethe
Image
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- - - - - - - - - - - - - - - > > > LISTEN TO ALEX JONES RIGHT NOW - CLICK HERE < < < - - - - - - - - - - - - - - --
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Post Reply