Buschauffør skal køre med mundbind 10 timer i streg: hovedpine efter en time

Et forum for det Danske folk - Hvis du vil VIDE mere

Moderator: The Forum Group

Post Reply
PaCmAn

Buschauffør skal køre med mundbind 10 timer i streg: hovedpine efter en time

Post by PaCmAn »

Buschauffør skal køre med mundbind 10 timer i streg: - Jeg har dundrende hovedpine efter en time

Chauffør og tillidsmand ved Aarhus Sporveje Teddy Thomsen får dundrende hovedpine efter kun en times kørsel med mundbindet, hvilket han mener kan være farligt for ens opmærksomhedsevne.

De århusianske buschauffører skal have mundbind på nogle gange op til 10 timer i streg. Det har ført store problemer med sig, da chaufførerne får det dårligt af at have mundbindet på så længe. Aarhus Sporveje ser gerne, at chaufførerne kan slippe for mundbindet ligesom, man gør i Tyskland.

https://stiften.dk/artikel/buschauff%C3 ... er-en-time

AARHUS: Efterhånden har de fleste nok prøvet at skulle have mundbind på i busser, letbane og toge. De fleste kan nok også skrive under på, at mundbind ikke er særlig behagelige at have på. Heldigvis varer de flestes tur ikke så længe.

For buschaufførerne i Aarhus slutter det dog ikke efter en enkelt tur. De skal have mundbind hele deres vagt, der kan være op mod 10 timer lang med enkelte pauser. Og hvis man har prøvet at have mundbind på i længere tid, vil man kunne skrive under på, at det kan være en ubehagelig oplevelse.

Tillidsmand for buschaufførerne ved Station Aarhus Vest Teddy Thomsen kører selv bus med mundbind på hele sin vagt, hvilket har ført til dundrende hovedpine og usikre forhold.

- Du skal forestille dig, at man sidder i et drivhus, og man skal være opmærksom hele tiden. Nu skinner solen igen, og der er dejlig lunt, men det er varmt her, hvor vi sidder i bussen. Når man har mundbind på en hel dag, så kan jeg love dig for, at det er rigtigt ubehageligt. Jeg har fået en dundrende hovedpine efter kun en times kørsel de seneste dage. Det er ikke befordrende for sikkerheden, siger Teddy Thomsen.

Problemet med mundbind er forskellig fra person til person. Nogle har det meget svært med det, andre har intet problem. Teddy Thomsen og de andre buschauffører har oplevet især to problemer med mundbindet - vejrtrækningen og dug på ruder og briller.

- Jeg siger ikke, at vi ikke skal have mundbind, men jeg forstår ikke, hvorfor vi skal have dem på konstant. Vi kunne bare tage dem på, når vi har kundekontakt med passagerer i bussen. Men at side med dem på i op til ti timer i streg, tror jeg ikke er godt. Min stemme er ru efter en times brug, siger Teddy Thomsen med en ru stemme faktisk.

De mennesker, som sidder og laver de her ting, dem har vi ikke stor respekt for længere. Jeg er helt med på, at der ikke er nogen, der ved, hvilket spor vi skal træde ad i forhold til corona. Men problemet er bare, at vi bliver brugt til at prøve noget af.

Hos Aarhus Sporveje, der er de århusianske buschaufføres arbejdsgiver, er man heller ikke begejstret for de nuværende regler for deres chauffører. De kigger mod Tyskland, hvor man løser tingene på en anden måde.

-Det er en udfordring, det skal jeg blankt erkende. Jeg er ikke tilhænger af at ansatte, der i øvrigt er godt beskyttet af en plexiglasrude og som stort set ikke har passagerkontakt, skal køre med mundbund hele dagen. I Tyskland har man gjort det sådan, at chauffører, der er på arbejde, er fritaget fra mundbind, mens passagerene skal have mundbind på. Det synes jeg er en smart model. Men det har ikke trængt igennem til dem der bestemmer, som jeg har forstået det, forklarer Bjarne Larsen, HR- og kvalitetschef hos Aarhus Sporveje.
Teddy Thomsen føler sig godt beskyttet af plexiglasruden.

Den løsning bakker Teddy Thomsen op om.

-Vi har her i Aarhus en fin plexiglasrude ligesom man ser i supermarkederne, som skiller mellem os og passagerne. Så jeg føler mig egentlig fint beskyttet uden at skulle have mundbind på hele tiden, siger han.

De århusianske buschauffører oplever mange forskellige meldinger fra myndighederne og er forvirrede, da meldingerne skifter fra uge til uge. Chaufførerne oplever heller ikke, at der bliver lyttet til deres behov.

- De mennesker, som sidder og laver de her ting, dem har vi ikke stor respekt for længere. Jeg er helt med på, at der ikke er nogen, der ved, hvilket spor vi skal træde ad i forhold til corona. Men problemet er bare, at vi bliver brugt til at prøve noget af. Vi får nye beskeder hver uge, så der er vild forvirring blandt mine kollegaer, om hvad vi skal og ikke skal, når det skifter hele tiden, fortæller Teddy Thomsen.
Teddy Thomsen vil gerne af med mundbindet, hvis han får lov af myndighederne. Foto: Axel Schütt

Aarhus Sporveje arbejder med to forskellige løsninger for at hjælpe chaufførerne.

- Vi arbejder på at overbevise, dem der bestemmer, om at fritage chaufførerne fra at skulle have mundbind på, mens de er på arbejde. Det synes vi vil være fair. På den anden side prøver vi at købe nogle mere behagelige visirer hjem til chaufførerne. Det håber vi på at kunne skaffe inden for de næste par uger, men vi ser selvfølgelig stadig helst, at chaufførerne får lov til ikke at bære mundbind, siger Bjarne Larsen.

---
IMPORTANT: The pacsteam.pt.vu and pacman.pt.vu backup link will expiire - use the main link from now on
A SUN CULT + WORLD DOMINATION = "THE NEW WORLD ORDER"
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free." -Goethe
Image
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- - - - - - - - - - - - - - - > > > LISTEN TO ALEX JONES RIGHT NOW - CLICK HERE < < < - - - - - - - - - - - - - - --
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Post Reply