81-årige Doris hentet af politiet

Et forum for det Danske folk - Hvis du vil VIDE mere

Moderator: The Forum Group

Post Reply
PaCmAn

Post by PaCmAn »

MAGT: En stille sommersøndag i Tversted udviklede sig til et mareridt for Doris Pedersen og hendes datter Annemarie med voldsanmeldelse, politipatrulje og tvangsanbringelse

http://www.e-pages.dk/nordjyske/322142/ ... 81fd4a199b

Doris Marie Pedersen var lige stået op efter sin middagslur i lejligheden i Tversted, da to hjemmehjælpere, hun ikke havde set før, pludselig kom på uventet besøg. Det var søndag 2. august i år. Endnu mere uventet var det, at hjemmeplejen havde to politifolk med. Doris Pedersen fik at vide af en af hjemmeplejerne, at hun skulle med ud på "en hyggelig køretur".

- Nej, det skal jeg ikke. Jeg skal ikke nogen steder, lod hun de ubudne gæster forstå.

Doris Pedersens datter Annemarie, der bor i en lejlighed ved siden af, gik ind for at finde ud af, hvad der foregik. Men det fik hun ikke meget ud af.

- Du skal bare pikkel’ ind til dig selv, sagde den ene af betjentene.

- Jeg vil ikke med
Kort efter så Annemarie Pedersen betjentene og de to hjemmehjælpere slæbe af sted med hendes mor. Da Doris Pedersen fik øje på sin datter, råbte hun: "Hjælp mig. Jeg vil ikke med".

- Jeg kunne se angsten og frygten i min mors øjne. Jeg kan slet ikke holde ud at tænke på det, fortæller Annemarie Pedersen.

Hun gik ud igen, men fik igen at vide af politifolkene, at hun ikke skulle blande sig og give sin mor "gode idéer". De lod hende dog også forstå, at de ville køre Doris Pedersen til plejehjemmet Vendelbocentret i Sindal. Annemarie Pedersen var chokeret over den oplysning. Hun og hendes mor havde et par dage forinden set TV2's udsendelse om omsorgssvigt af beboere på plejehjem, og i den forbindelse havde Doris Pedersen fået sin datter til at love, at hun ikke ville sende sin mor på plejehjem.

Betjentene satte Doris Pedersen ind i patruljevognen. Annemarie Pedersen fik at vide, at hun ikke måtte besøge sin mor. Hun skulle i øvrigt også holde sig væk fra Doris Pedersens lejlighed. Hun prøvede forgæves at forklare dem, at hendes mors lille dværgkanin var efterladt derinde.

Så kørte de og efterlod en meget chokeret kvinde.

- Jeg var i chok i to dage. Jeg rystede, og jeg græd konstant. Jeg vidste slet ikke, hvad jeg skulle gøre af mig selv, fortæller Annemarie Pedersen.

Det var med til at gøre hende ekstra ulykkelig, at politifolkene lod hende forstå, at der var kommet en anmeldelse om vold mod Doris Pedersen. Og at den formodede gerningsmand var Annemarie Pedersen. - Det er virkelig ubehageligt at blive beskyldt for sådan noget. Jeg har aldrig lagt hånd på min mor, siger hun.

Dårlig mave
Efterfølgende har hun tænkt på, hvad der kunne være anledning til anmeldelsen. Tidligere på søndagen havde hun hjulpet sin mor på toilet. Moderen havde fået nogle penicillinpiller, hun ikke kunne tåle, og havde fået dårlig mave.

- Da jeg skulle hjælpe hende, var hun svimmel. ”Jeg falder, jeg falder”, råbte hun. Jeg sagde, tag det da roligt. Jeg har fat i dig. Der sker ikke noget. Det er ikke noget at råbe for, fortæller Annemarie Pedersen.

Det var en varm dag, og vinduerne stod åbne, så nogen har måske hørt de to kvinder. De taler meget højt til hinanden, fordi Doris Pedersen har problemer med hørelsen. Det kan også tænkes, at hjemmeplejen har set blå mærker på Doris Pedersen nogle dage forinden. Men kombinationen af, at hun får blodfortyndende medicin, og at hun falder ind imellem, betyder, at hun let får blå mærker.

Ingen dommerkendelse
Betjenten sagde også, at han kunne se, at Doris Pedersen havde et brændemærke i panden og antydede, at Annemarie Pedersen nok havde brændt sin mor med en cigaret.

- Men helt ærligt. For det første ryger jeg ikke, for det andet er det en leverplet, min mor har i panden. Og den har hun haft i årevis, fortæller Annemarie Pedersen.

Hun må finde sig i, at hun har en kommende straffesag hængende over hovedet.

- Men jeg kan jo ikke få at vide, om jeg er sigtet - eller hvad? Jeg aner ingenting, siger hun.

Annemarie Pedersen er ikke siden blevet kontaktet eller kaldt ind til afhøring hos politiet.

Hun ved ikke, om der var vidner til den dramatiske aktion ved huset tæt på rundkørslen i Tversted. Men hun ringede undervejs til sin ven og bisidder Mette Præstegaard fra Hirtshals. Mette Præstegaard har hjulpet mor og datter fra Tversted i snart 15 år, så hun kender dem godt.

Gennem telefonen kunne hun høre, hvad der foregik.

- Jeg kunne høre, at Doris råbte: "Jeg vil ikke. Jeg vil ikke". Det var meget brutalt og hjerteskærende at lytte til, fortæller Mette Præste- gaard.

Hun hæfter sig også ved, at politiet ikke havde en dommerkendelse, og at de tvang Doris Pedersen med, selv om hun højt og tydeligt gav udtryk for, at hun ikke ville med. Doris Pedersen er myndig, og indtil nu har hun været helt åndsfrisk, når man ser bort fra de gange, hun har haft blærebetændelse. Så kan hun godt blive konfus. I telefonen prøvede Mette Præstegaard at fortælle en af betjentene, at det hele var en misforståelse, og at Annemarie Pedersen aldrig ville gøre sin mor ondt. Men forgæves.

Siden aktionen er det gået fra dårligt til værre med Doris Pedersen. Efter en uges tid på plejehjem blev hun indlagt på Hjørring Sygehus, hvor hun i mange dage lå i en koma-agtig tilstand. Annemarie Pedersen bliver stadig holdt i mørket af systemet. Hun kan ikke få besked på, hvad hendes mor fejler. Hun har fået lov at besøge sin mor på sygehuset - dog må hun ikke komme alene.

Pæne ord
NORDJYSKE har taget kontakt til bekendte og familie til Doris Pedersen og hendes datter. De er meget rystede over sagen og chokerede over beskyldningerne mod Annemarie Pedersen. Finn og Lydia Nicolajsen har kendt mor og datter, siden Annemarie Pedersen var en lille pige. De besøger jævnligt hinan

den, og de har kun rosende ord.

- Annemarie har altid været sød ved sin mor. Hun har et godt tag på sin mor og hjælper hende med alting. Og det er helt sikkert, at Doris ikke vil på plejehjem, siger Finn Nicolajsen.

Samme opfattelse har Doris Pedersens kusine Inga Thomassen.

- Jeg synes, at det er vederstyggeligt det der. Der er ikke nogen, som kunne være bedre mod deres mor, end Annemarie har været. Jeg har kendt dem altid, og jeg kan ikke huske, at der har været et ondt ord imellem dem. Og det med plejehjem er aldrig noget, som Doris har snakket om, fortæller Doris Pedersens kusine.

På tynd is
Men er det overhovedet lovligt, når hjemmepleje og politi går ind i en borgers hjem og tvinger borgeren med? Der skal virkelig være fare på færde og foreligge en klar myndighedsbeslutning, fastslår forsvarsadvokat Olav Pedersen

- Det kræver meget tungtvejende argumenter og direkte fare for borgerens liv og lemmer, for at politiet kan gå ind i og tvangsflytte borgeren. Det er ikke nok, at nogen har hørt råb inde fra lejligheden, siger Olav Pedersen, Hirtshals.

Han har i sit lange virke som forsvarsadvokat aldrig hørt om, at politiet fjerner offeret med magt, fremfor den mistænkte gerningsmand i en formodet voldssag

Olav Pedersen oplyser, at der er nogle muligheder i psykiatri-loven og nogle særlige regler, når det gælder tvangsbehandling i forhold til demente, men Doris Pedersen er hverken sindssyg eller dement, så de regler kan ikke bruges. Med hensyn til den sigtelse, der hænger over hovedet på Annemarie Pedersen, må hun dog ifølge Olav Pedersen være tålmodig.

- Der er ikke en formel tidsfrist for, hvornår der skal være rejst en sigtelse, og der kan gå lang tid, siger han.

Men Annemarie Pedersen har svært ved at være tålmodig. Problemet er, at hun ikke kan få oplysninger om sin mors tilstand og hjælpe hende, så længe sagen hænger i luften.

Lægefaglig vurdering
Stationsleder ved Nordjyllands Politi i Hjørring, vicepolitiinspektør Sune Myrup, bekræfter, at der var en patrulje på adressen i Tversted 2. august, og han bekræfter også, at politiet havde modtaget en anmeldelse.

Men det var ikke politiets beslutning at tage Doris Pedersen med, oplyser han.

- Det der skete er begrundet i en lægefaglig vurdering, og der er nu en igangværende efterforskning af sagen. Derfor kan jeg heller ikke fortælle flere detaljer om sagen, siger Sune Myrup. Han kan heller ikke oplyse, hvor længe en borger kan have en voldssag hængende over hovedet, før der eventuelt bliver rejst en sigtelse.

- Det afhænger af efterforskningen, og jeg kan ikke udtale mig yderligere om sagen på nuværende tidspunkt, siger han.

Leif Serup, der er direktør for Sundhed, Ældre og Handicapforvaltningen i Hjørring Kommune, oplyser, at man "aldrig" bruger tvang for at flytte borgere på plejehjem.

- En flytning kræver borgerens samtykke, og det er også tilfældet i denne sag, siger han.

Der ligger faktisk et dokument i sagen, som angiveligt skal dokumentere, at Doris Pedersen selv har bedt om at komme på plejehjem. Det er dateret 3. august - altså dagen efter at politiet hentede Doris Pedersen. Der er tale om en bevilling af et midlertidig plejeophold. "Du har søgt om midlertidigt ophold", hedder det i brevet, som også henviser til, at Doris Pedersen skulle have været udsat for vold. Men kommunen har tilsyneladende ikke fået en underskrift fra Doris Pedersen, og Annemarie Pedersen mener, at dokumentet er opfundet af kommunen for at bringe papirarbejdet i forbindelse med flytningen i orden. At Doris Pedersen selv skulle have søgt om at komme på plejehjem, passer heller ikke godt sammen med, at personalet den søndag meddelte den 81-årige kvinde, at de blot skulle på "en hyggelig køretur".

Politiets vurdering
Leif Serup ønsker dog ikke at svare på spørgsmål i sagen.

NORDJYSKE: Hvad er forklaringen på, at Doris først dagen efter flytningen 3. august, modtager en bekræftelse på et midlertidigt ophold på Vendelbo Centret, og er der dokumentation for, at hun har søgt om et ophold?

- Jeg har ikke flere kommentarer til sagen. I den konkrete sag er det politiet, der har truffet beslutning om, hvad der skal ske, så du må snakke med dem. Jeg kan ikke kommentere sagen yderligere, siger Leif Serup.

Men vicepolitiinspektør Sune Myrup henviser altså til en lægefaglig vurdering i sagen. Det har ikke været muligt at få at vide, hvem der har truffet denne lægefaglige vurdering.

Det er i hvert fald ikke praktiserende læge Flemming Pedersen, der har været læge for mor og datter i mange år. Han understreger, at han på grund af corona kun har konsulteret patienterne telefonisk i en længere periode, men at han aldrig har haft mistanke om, at Annemarie Pedersen har været voldelig over for sin mor.

- De har begge to været her meget til kontrol af medicinske lidelser, og jeg har da kun haft indtryk af, at den datter har hjulpet sin mor rigtig, rigtig meget, siger Flemming Pedersen.

NORDJYSKE vil naturligvis også gerne have en kommentar fra hovedpersonen selv, men af hensyn til Doris Pedersen er det foreløbig besluttet, at der ikke skal laves et interviewbesøg på sygehuset.

Men Annemarie Pedersen og hendes bisidder Mette Præstegaard har optaget en samtale på sygehuset, som NORDJYSKE har hørt.

Det fremgår tydeligt af denne samtale, at Doris Pedersen vil hjem til sin lejlighed i Tversted, når hun er frisk nok til at forlade sygehuset. Hun svarer også tydeligt "nej" til spørgsmålet, om hendes datter slår hende.

---
IMPORTANT: The pacsteam.pt.vu and pacman.pt.vu backup link will expiire - use the main link from now on
A SUN CULT + WORLD DOMINATION = "THE NEW WORLD ORDER"
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free." -Goethe
Image
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-- - - - - - - - - - - - - - - > > > LISTEN TO ALEX JONES RIGHT NOW - CLICK HERE < < < - - - - - - - - - - - - - - --
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Post Reply